University of Udine

DIpartimento di Studi UManistici
e del patrimonio culturale

DIUM - Dipartimento di eccellenza 2023-2027 MUR MENU

Angelo Gaudio

L'arte d'educare è una politica in piccolo, come l'arte del governare è un grande sistema d'educazione.

N. Tommaseo

gaudio-ritratto

Angelo Gaudio

Storia della pedagogia (M-PED/02)


  • Full Professor
  • Tel.: 0432 556546
  • Email: angelo.gaudio@uniud.it
  • Office: Palazzo Falconieri, ground floor
  • Teachings: History of Pedagogy, History of Education, School History

Angelo Gaudio

Storia della pedagogia (M-PED/02)


  • Full Professor
  • Tel.: 0432 556546
  • Email: angelo.gaudio@uniud.it
  • Office: Palazzo Falconieri, ground floor
  • Teachings: History of Pedagogy, History of Education, School History
gaudio-ritratto

L'arte d'educare è una politica in piccolo, come l'arte del governare è un grande sistema d'educazione.

N. Tommaseo

I graduated in Humanities at the University of Pisa, with a dissertation in Contemporary History under the supervision of Prof. Claudio Pavone. I obtained my Ph.D. in History (History of the European Society), again with Prof. Pavone as my supervisor. I was appointed to a post-doc position at the University of Turin (Tutor: Prof. Francesco Traniello) and then granted a scholarship by the Fondazione Tovini of Brescia (Tutor: Prof. Luciano Pazzaglia).
I experienced a brief – but intense – period as a secondary school teacher.
I have been Professor of History of Educational Theories at the University of Udine since 1998 and full professor since 2004. Here, I held numerous classes concerning Comparative Pedagogy and the History of Education, also due to the fact that I am involved in various training courses for teachers.

I am co-director of "Scholè. Rivista di educazione e studi culturali", a member of the editorial board of "Annali di storia dell'educazione e delle istituzioni scolastiche" and of the international scientific committee of the Journal of History of Education RSE.

I deal with School History from the 19th century to the present time and with Comparative Education, mainly from a historical and topical perspective.

Progetti

Publications

Gozzer, il CLN e la sperimentazione del decentramento scolastico

Annali di storia dell'educazione 30 (2023) 53–60

Culture italiane della valutazione scolastica - dottrine e prassi. 1990-2020

in: E. Garcia Redondo, A.K. Ferreira Nunes (curr.), Políticas de avaliação da qualidade educativa em perspectiva internacional, Aracaju (Brasile) 2024, 144-165 (con C. Corsini)

Ivan Illich, un profeta postmoderno

Brescia 2012 (a cura di A. Gaudio)

Manuale di Storia della scuola italiana

Brescia 2019 (con F. De Giorgi, F. Pruneri)

La valutazione nel gioco degli specchi comparativi

SRESC 1 (2020) 11–26

Ivan Illich (1926-2002)

in: F. De Giorgi (cur.), Storia della pedagogia, Brescia 2021, 313-324.

Sguardi transatlantici incrociati sui sistemi educativi 1964

in: S. S. Cereda, P. Zini (curr.), La responsabilità della pedagogia nella trasformazione dei rapporti sociali, Lecce 2021, 884–891

Editoriale

Pedagogia oggi 19/2 (2021) 9–12 (con G. D'Addelfio, R. Gallelli, M. Tarozzi)

Educazione comparata e globalizzazione: quale futuro

in: C. Callegari (cur.), L’educazione comparata tra storia ed etnografia, Roma 2016, 127–146

Questione della lingua e scuola. Rileggendo De Mauro e Raicich

in: G. Borghello, V. Orioles (curr.), Per Roberto Gusmani. Linguaggi, culture, letterature, Udine 2012, 317–326

Scuole cattoliche e formazione di base

in: A. Melloni (cur.), Cristiani d'Italia : chiese, società, Stato, 1861–2011, Roma 2011, 755–766